Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta att använda webbplatsen tillåter du detta.

Vanliga frågor och svar

När får jag min beställning?
Skickas mina varor spårbart?
Skickar ni utanför Sverige?
Jag saknar orderbekräftelse eller kvitto, kan ni skicka ett nytt?
Jag har betalat via bankgiro eller överföring, varför står det fortfarande att ni väntar på betalning?
Varför försvann en vara ur kundkorgen medan jag handlade?
Jag har inte fått mina varor, vad gör jag nu?
En vara saknas eller är fel, vad gör jag nu?
En vara är trasig, kan jag returnera den eller få en ny?
Jag har ångrat mig och vill returnera en vara, hur gör jag?
Är varorna nickelfria?
Jag får inget svar på telefonen. Hur får jag kontakt med er?

När får jag min beställning?

När du betalar med kontokort eller Klarna faktura får du vanligtvis dina varor inom 1-3 arbetsdagar efter att du har lagt din beställning. När du betalar med bankgiro eller överföring har du vanligtvis dem inom 2-4 arbetsdagar från att pengarna syns på kontot. Redovisningen från bankgirot kommer på kvällen, så vi kan inte se bankgirobetalningar samma dag som de kommer fram.

Leveranstiden kan vara någon dag längre för skrymmande, tunga eller värdefulla ordrar, då dessa skickas spårbart.

Semester eller längre sjukdom då ordrar inte kan packas meddelas på förstasidan i webbshoppen.

Skickas mina varor spårbart?

De flesta ordrar skickas med vanlig post. Tunga och skrymmande ordrar samt de med högt ordervärde skickas spårbart med DHL eller Postnord.

Skickar ni utanför Sverige?

Vi skickar till alla länder inom EU samt till Norge. Vid beställning till Norge eller Åland betalar du ingen moms. Priser utan moms visas då i kassan efter att du har valt land.

För betalsätt och portokostnad, se sidan Betalning och leverans.

Jag saknar orderbekräftelse eller kvitto, kan ni skicka nytt?

Kontrollera gärna att bekräftelsemailet eller kvittot inte har sorterats som skräppost. Kontakta oss annars via e-post så skickar vi ny orderbekräftelse eller kvittokopia. Meddela vilket namn beställningen gjordes i och ungefär vilket datum, så att vi kan söka efter den.

Orderbekräftelsen skickas ut automatiskt direkt när du har lagt din order, förutsatt att du har angett rätt e-postadress. Kvitto via e-post skickar vi när ordern packas, och kvitto på papper följer med dina varor.

Jag har betalat via bankgiro eller överföring, varför står det fortfarande att ni väntar på betalning?

Registrering av inkomna förskottsbetalningar via bankgiro och överföring sker inte automatiskt. Bankgirobetalningar syns först på kvällen den dag som pengarna kommer fram, så vi ser dem tidigast vardagen efter. Det händer dessutom att vi inte packar ordrar varje dag, och då kollar vi heller inte betalningarna. Därför kan det dröja 1-2 vardagar innan betalstatusen ändras. Det innebär ingen försening i hanteringen av din order, för vi kollar alltid betalningar innan vi börjar dagens orderpackning.

Kontakta oss gärna via e-post om det har gått 3-4 dagar från att betalningen skulle vara framme och statusen fortfarande inte är ändrad.

Varför försvann en vara ur kundkorgen medan jag handlade?

Varorna reserveras när du kommer till steg två i kassan. Först då kan du vara säker på att ingen annan hinner köpa varan före dig.

Jag har inte fått mina varor, vad gör jag nu?

Kontrollera först att du inte har fått någon avi från DHL eller Postnord via e-post eller SMS. Avsändare för paket från oss är Enhope AB.

Kontakta oss via e-post om du inte har fått dina varor inom tio dagar efter att du har lagt beställningen respektive betalat beställningen vid förskottsbetalning, så löser vi det.

En vara saknas eller är fel, vad gör jag nu?

Kontakta oss via e-post om du upptäcker att en vara saknas eller att du har fått fel vara. Självklart vill vi rätta till felet så att du blir nöjd. Vi står också för eventuella returkostnader om du har fått fel vara.

När en vara är slut i lager och restnoteras eller inte kan levereras skickar vi alltid med en lapp om det. Om något saknas och du inte har fått någon lapp är det alltså sannolikt att det har blivit fel vid packningen.

En vara är trasig, kan jag returnera den eller få en ny?

Självklart ska du få hela varor. Kontakta oss via e-post så löser vi det, antingen genom att du får en ny vara eller genom att du får pengarna tillbaka. Skicka gärna med ett foto på den trasiga varan. Behåll varan tills vi har meddelat hur du ska göra med den.

Jag har ångrat mig och vill returnera en vara, hur gör jag?

Du har ångerrätt inom 14 dagar från att du har tagit emot beställningen. Läs mer på sidan Returer och reklamationer.

Är varorna nickelfria?

Alla våra pärlor, smyckedelar och andra smyckesmaterial är nickelsäkra enligt EU:s direktiv. Eftersom 100% nickelfrihet aldrig kan garanteras får vi enligt EU:s regler inte skriva "nickefritt".

Smyckesdelar i rostfritt stål kan innehålla nickel, men vi har testat dem med nickeltest och de avger inget nickel och är nickelsäkra enligt EU:s direktiv. För riktig känsliga personer rekommenderar vi äkta silver, gold filled eller titan.

Verktyg behöver inte enligt reglerna vara nickelsäkra. Av de verktyg vi har testat har vi konstaterat att pärlnålar från både Pony och Beadsmith avger nickel. De tvinnade pärlnålarna från Griffin är nickelsäkra.

Jag får inget svar på telefonen. Hur får jag kontakt med er?

Kontakta oss i första hand via e-post. "Oss" är egentligen fel ord, jag arbetar ensam med företaget och är normalt i butiken tre-fyra timmar om dagen på varierande tider. Därför har du allra störst chans att få svar via e-post :-)

Den enda fasta tid då jag kan lova att jag är i butiken är under butikens öppettider.